Pastila de cultură: raaga Malhaar sau despre microuniversul cuprins într-o fărâmă de muzică


Am avut o perioadă în care am explorat puțin universul muzicii clasice indiene. O discuție cu o prietenă mi-a reamintit de una dintre acele aventuri, pe care am revizitat-o, cu ocazia scrierii acestor rânduri.

Mulți au auzit despre conceptul de raaga din muzica clasică indiană, esența sau coloana vertebrală a construcției muzicale. Însă, poate nu mulți cunosc microuniversul cuprins într-o asemenea raaga și cum, prin cunoașterea în profunzime a acestei lumi, se pot dezvălui povești înaintea ochilor noștri, fără cuvinte, doar ascultând un ritm, o melodie.

O raaga se aseamănă, într-o oarecare măsură, cu o gamă din muzica occidentală. Însă, spre deosebire de rubedenia ei, o raaga mai poartă cu sine o serie de informații la care doar cei cu adevărat curioși și răbdători au acces: o raaga se cântă într-un anumit moment al zilei, într-un anotimp precis, evocă o emoție specifică – vezi aici conceptul de rasa din estetica și arta dramatică indiană, de regăsit în faimosul tratat Natyashastra – și este asociată cu o culoare ori paletă coloristică anume.

Având aceste date, să explorăm o raaga ce se cântă cu precădere în sezonul musonic, altminteri, în miez de noapte: raaga Malhaar. Sezonul ploios este privit ca dătător de viață în spațiul indian, salvând natură și oameni de pârjolul verii. Musonul este însoțit de un alai de fenomene naturale dinamice precum tunete, fulgere, nouri negri care acoperă cerul căzut în melancolie, ploi torențiale, toate acestea regăsindu-se în ritmicitatea melodiilor compozițiilor în această raaga. Paleta coloristică ce redă cu succes atmosfera creată de această raaga include albastrul profund, purpuriul, movul și cenușiul norilor încărcați cu ploaie. Prin simbioza dintre natură și muzică, atmosfera și tonul compozițiilor se schimbă pentru a releva un fenomen, un sentiment, o întâmplare, un gând. Fără îndoială, versurile redate de cântăreți povestesc istorii ale apelor cerului, ale iubiților despărțiți, într-o armonie desăvârșită cu gravitatea ori caracterul jucăuș al liniei melodice și ritmului. Dacă este să dăm crezare presupunerilor etimologice, atunci Malhaar va fi scindat în „mala”, adică praf, mizerie și „hara” (alternativ „haara/haari”), cel care îndepărtează, care distruge. Reunind cele două jumătăți ale sferei, obținem „cel care îndepărtează murdăria”. Într-o interpretare telurică, raaga Malhaar îndepărtează praful adunat de peste zi, în luni și luni de căldură toropitoare, aducând apa salvatoare și revigorantă. Trezește la viață. Urcând în plan spiritual, curățirea poate fi atât la nivel mental, cât și sufletesc, căci omul trebuie să se îngrijească de igiena sa spirituală cu aceeași rigurozitate cu care se hrănește cu alimente pentru a supraviețui. Să nu uite să-și hrănească și sufletul fiindcă goliciunea interioară se dovedește, adesea, o grea povară.

Revenind la această raaga – în fapt, o clasă în sine, care conține peste 30 de raaga – ea este învăluită într-un aer legendar și magic prin faptul că se vestește că ar fi aducătoare de ploaie.

Pentru a vă lămuri, trebuie să vă vorbesc întâi despre maestrul Tansen, supranumit „împăratul muzicii” (Sangeet Samrat). Tansen (sec. XVI e.n.) a ajuns la curtea împăratului mogul Akbar mulțumită talentului său inegalabil în ale cântecului clasic, pentru care s-a remarcat devreme. Akbar, mare iubitor de frumos, artă și cultură, a dorit neapărat să-l aibă printre cele nouă nestemate ale sale, lucru care s-a și înfăptuit. Aici, a primit titlul onorific de „Mian”. Cum orice om cu un talent ieșit din comun este invidiat, nu a durat prea mult până niște curteni au uneltit împotriva sa. Știind că Tansen este capabil să aprindă opaițe și lumânări prin măiestria interpretării raagăi Deepak, au insistat înaintea împăratului să-i bucure cu o asemenea cântare. La auzul veștilor, Tansen și-a presimțit sfârșitul, conștient că, dacă se va lăsa pradă bucuriei și emoției actului artistic, va pieri în flăcările pe care tocmai el le invitase la curte.

Neputând refuza ordinul împăratului, Tansen și-a început spectacolul; în cadrul acestuia, toate opaițele stinse din palat s-au aprins numaidecât, atât de priceput era cântărețul. Flăcările izbucnite în timpul recitalului s-au întețit, însă, pe când să-și vadă inamicul cenușă, cerul și-a deschis zăgazurile și Tansen a scăpat cu viață. O instruise pe una dintre fiicele sale pentru fatidicul moment: aceasta avea să interpreteze raaga Megh Malhaar, iar ploile salvatoare aveau să-l ferească pe tatăl său de pieire. Într-o altă variantă a legendei, soția sa, Husseini, este cea care sosește cu soluția izbăvitoare pe loc.

Cât o fi legendă și cât adevăr, nu vom ști, însă atât de impresionantă a fost povestea că a rămas înscrisă în mentalul colectiv și a ajuns în filele istoriei. Tansen a compus o sumedenie de raaga, din grupul Malhaar cea mai cunoscută fiind raaga Mian ki Malhaar (cea care îi poartă titlul onorific).

Din analele internetului, am pescuit câteva lucruri, dintre care vreau să menționez un fragment din scrierea lui Somak Ghoshal, în care se destăinuie: „dar cel mai aproape de a fi martor la magia sa (i.e. raaga, subiectul scrierii noastre) a fost la un concert în 1999, la (atunci noul renovat) Town Hall (i.e. clădirea primăriei, cel mai probabil) în Kolkata, unde Pandit Bhimsen Joshi a interpretat Miyan Ki Malhar după ce a fost felicitat de primarul orașului. În vârstă de 77 de ani atunci, trecând printr-o operație pentru extirparea unei tumori benigne pe creier și în ciuda multiplelor organe care nu funcționau optim, maestrul a cântat mai bine de o oră, fermecând publicul cu vocea sa robustă, gamaka-uri guturale, invocând tunet și ploaie, copleșindu-ne cu taan-uri de o viteză fulgerătoare. La finalul acelei seri îmbibate în melodie, când eu și tatăl meu ne reveneam după vrajă și am ieșit afară, am găsit străzile Kolkatei udate de ploaie în mijlocul lui august”.

Al doilea lucru demn de redat este experiența regizorului Anand Tiwari, cel care a regizat serialul original Amazon Bandish Bandits, lansat în vara lui 2020. Un fragment din articol: „Deci, în timp ce filmam în Bikaner, Rajasthan, în luna lui aprilie, acolo nu prea plouă pentru că e deșertificat. În timp ce făceam testul de sunet cu o zi înainte de filmare, a fost o furtună puternică și ne-am gândit că dacă difuzăm Garaj Garaj nu ar trebui să înceapă să plouă, dar a doua zi când filmam cu domnul Naseer (i.e. Naseeruddin Shah) a început să plouă atât de tare, cum plouă în Mumbai. Apoi, am filmat duetul pe care îl veți vedea și în serial, chiar și în ziua respectivă a plouat toată noaptea și platoul era groaznic. Oamenii din Jodhpur și Bikaner ne binecuvântau spunând că am venit din Mumbai și am adus și ploile torențiale cu noi. Cum să le spunem că tocmai acest Malhaar ne-a făcut să oprim filmările. Am fost martori la puterea raagăi în acea zi cu ochii noștri”.

După cum era de așteptat, majoritatea compozițiilor au versuri care fac referire la ploi, nori sau ape. Una dintre cele mai recente este Garaj Garaj, despre care era vorba mai devreme, compusă de fantasticul trio Shankar-Ehsaan-Loy (SEL). Vă las întregul album mai jos; să nu ratați varianta de jugalbandi a lui Garaj Garaj, unde doi titani se întrec în floricele muzicale (melisme am înțeles că s-ar chema). Ideea de raaga aducătoare de ploaie este foarte bine surprinsă în finalul serialului pomenit.

Astfel, data viitoare când plouă (ca astăzi, când scriu eu aceste rânduri), nu uitați că undeva, departe, pe alt continent, există un întreg univers în care ploaia ocupă rolul principal.

PS: nu sunt specialist în muzică, astfel că informațiile furnizate aici nu sunt verificate științific. Pentru date de specialitate, consultați specialiștii din domeniu.

Alte surse:

http://www.tanarang.com/english/malhar_eng.htm

https://www.theweek.in/leisure/society/2020/07/23/the-art-of-canvassing-the-many-moods-of-malhar.html

https://www.thehindu.com/entertainment/music/trending-now-malhar/article19377621.ece

https://www.thehindu.com/entertainment/music/many-shades-of-malhar/article28899516.ece

https://culanth.org/fieldsights/malhar

https://www.livehistoryindia.com/cover-story/2017/07/09/malhar-the-many-legends-of-a-monsoon-soaked-melody

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1029/2012EO360007

6 Comments (+add yours?)

  1. Iulian Lucian Maidanuc
    Mar 30, 2024 @ 08:36:56

    Bun, nu stiam ca asa sta treaba cu aceste raaga. Insa iti pot spune ca ele seamana, intr-o anumita masura, cu improvizatia din jazz: exista in orice raaga o tema data, un fel de minim obligatoriu, iar cantaretul se invarte in jurul ei, brodand floricele peste floricele, improvizand dupa cum il taie capul.
    Iata aici una grozava, catntata de cel mai bun dintre cei buni, Ravi Shankar, cu fiica-sa Anoushka: Raaga Anandi Kalyan.
    https://www.youtube.com/watch?v=YFwvWMwXZHk

    Reply

    • Hedwig Silver
      Mar 30, 2024 @ 10:11:51

      E o treabă complexă, ce e drept. Când mai descopăr câte o poveste despre o raaga, imediat îmi notez. Da, cei care știu muzică le aseamănă precum ai spus. Să ne bucurăm de maestru și fiică, zic. Mulțumim pt dedicație.

      Reply

  2. Trackback: Cuvinte cu o poveste: prahara sau cum se împarte timpul în tradiția indiană | Hedwig's Blog
  3. yo8syl
    Feb 08, 2021 @ 18:38:09

    Minunății … multe, frumoase sufletului.
    Mulțumesc mult!
    🙏

    Reply

  4. lumeanoastramagica
    Feb 08, 2021 @ 15:19:21

    👍👏

    Reply

Lasă un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from Hedwig's Blog

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading