Filmul momentului: PADMAAVAT (2018) – partea I


recenzia nr. 135 (PADMAAVAT aka PADMAVATI)

A sosit, în sfârșit, ziua în care vă pot vorbi despre filmul așteptat cu sufletul la gură de atâția oameni (din motive diferite). Înainte de-a intra în subiect, țin să fac următoarea precizare: filmul este o ficțiune și, chiar dacă are are oarece bază istorică, parte din povestea prezentată nu se regăsește în întâmplări reale.

Formatul acestei recenzii este o premieră pentru blog, căci ea este împărțită în două: prima parte recenzia în sine, pe când cea de-a doua conține detalii interesante despre primirea filmului în India, scandalurile și violențele, problemele certificării și amânarea lansării, până la schimbarea titlului. Cei ce nu doresc să știe detalii despre poveste sunt rugați să amâne citirea acestor materiale până după vizionare, mai ales a notei culturale de la finalul părții a doua.

Istoria

Să vedem ce imagine a lui Alauddin Khilji (sau Khalji) ni se descoperă din negura istoriei: trăind prin secolele XIII-XIV, a domnit între anii 1296-1316, fiind conducătorul Sultanatului de Delhi. Foarte pe scurt, în tinerețe, s-a bătut cu unii și alții pentru bogății, teritorii și, implicit, putere. După ce a preluat frâiele printr-o lovitură de stat, a reușit să îndepărteze amenințarea mongolă. Sultanul a invadat, cucerit și prădat numeroase teritorii ale Indiei de nord din dorința de a-și extinde stăpânirea. Se pare că a introdus o serie de reforme menite să dezvolte sultanatul și să contribuie la întreținerea unei armate numeroase.

Ratnasimha (sau Ratan Singh, așa cum apare în unele izvoare) a domnit între 1302-1303 în ceea ce azi numim Rajasthan, din Chittorgarh. Detalii cu privire la domnia sa sunt puține, accentul căzând pe înfrângerea suferită în lupta împotriva lui Alauddin Khilji. Istoricii nu s-au putut pune de acord privind soarta regelui; sunt trei tabere: primii spun că Ratan Singh a murit ca un erou pe câmpul de bătălie; alții spun că Alauddin, după masacrarea a 30.000 de hinduși, le-a cruțat viețile membrilor familiei regale, aceștia supraviețiund asediului. În fine, există și voci care spun că regele ar fi dat bir cu fugiții, precum un laș de ultimă speță, lăsând în urmă armată, fort, familie.

Povestea

N-am să vă dezvălui multe din povestea în sine, dar am să vă spun că acțiunea e tipică unei perioade brăzdate de instabilitate și luptă pentru putere și bogății. Vedem imaginea arhetipală a conducătorului mânat de ambiția de-a deține titlul suprem, de-a avea lumea la picioare și de a-și impune voința în fața oricui; Dumnezeu pe pământ, oricine îl sfidează își va petrece restul zilelor într-un colț întunecat de temniță.

Pe de altă parte, onoarea și codul moral al rajpuților este subliniat în nenumărate rânduri; curajul, mândria, credința față de neam și datoria față de stat sunt câteva din elementele ce compun legile pe care rajpuții le respectă cu sfințenie.

Ce se petrece când se întâlnesc două grupuri cu valori și scopuri diametral opuse, respectiv ce rol îndeplinește femeia în jocul puterii, vă las pe voi să descoperiți; aventura cinematografică e cu atât mai interesantă cu cât săgeata lui Cupidon își face apariția și creează tensiune și mai mare între conducători.

Portretele personajelor

Alauddin: din film, sultanul transpare ca un barbar de ultimă speță care se comportă ca omul peșteră și cade dintr-o extremă în alta – din brațele femeilor, în sânul bătăliei. Suferă de megalomanie și se închipuie stăpânul absolut. Are un caracter alunecos, slinos, urmărindu-și propriul interes indiferent de prețul plătit. Pentru el, moralitatea nu are nici o valoare, important fiind doar țelul, atins chiar de-ar fi să calce peste cadavrele propriilor camarazi.

Ratan Singh: din câte mi-a părut la prima vizionare, omul e cineva cu capul pe umeri, cu o educație aleasă, un bun conducător de armată. Se încrede în sistemul de valori ce trece din generație în generație, moștenirea bravilor strămoși, până și-n cele mai grele clipe. Apare ca cineva puternic, curajos, mândru de tezaurul moralității păstrat cu sfințenie de fiecare membru al comunității rajpute.

Padmavati: de o frumusețe răpitoare, este înzestrată atât cu calități fizice, cât mai ales morale. Iscusită în tainele tragerii cu arcul și vânatului, tânăra își demonstrează abilitățile războinice încă din incipit. Pe parcursul desfășurării acțiunii, Padmavati va da dovadă de stăpânire de sine, curaj nebun, mândrie și încredere în valorile morale în care a fost educată și puterea de sacrificiu pentru păstrarea moștenirii culturale și etnice neîntinate. Indiferent de inamic, ea este hotărâtă să facă dreptate și să se asigure de bunăstarea familiei și regatului.

Plusuri

  • Greutatea unor replici, deși aduc ușor a clișee.
  • Încântarea, grandoarea vizuală, mulțumită talentului incontestabil a lui Bhansali.
  • Distribuția; mă înclin, în special, înaintea lui Ranveer Singh (cu toate că știu că interpretează personajul istoric mult modificat, îmi va fi imposibil să-mi rup prestația sa din minte…)
  • Muzica de fundal și sunetele ambientale; amplifică trăirea cinematografică înmiit, mă trec fiorii și acum, aducându-mi aminte de anumite compoziții.

Minusuri

  • Mă îndoiesc că regina Padmavati ar fi dansat în public.
  • Mă îndoiesc și mai tare că Alauddin ar fi dansat vreodată pe ritmuri cu substrat rock ca un bezmetic cuprins de o energie violentă.
  • Lipsa de atenție la limbajul specific fiecărei zone culturale; mi s-a părut că toți vorbeau urduizat și că cei din Rajasthan își aduceau aminte prea rar că sunt din Rajasthan și aruncau, mai mult din scârbă, câte o consoană retroflexă.
  • Imaginea de barbar nespălat și ahtiat după carne de femeie (și carne în general) a lui Alauddin; mă îndoiesc, iarăși, că un sultan putea să se comporte așa, fără măsură.

Nu vă recomand să vedeți filmul decât după ce apare în surse neortodoxe la o calitate bună (cam o lună, o lună și jumătate de la lansare); nu faceți ca mine, veți avea mult de suferit pe de urma bruiajelor de tot soiul (plânsete de bebeluș, aplauze, fluierături, tuse, căscat etc.).

Recomand filmul mai mult pentru jocul actoricesc și splendoarea vizuală, decât pentru poveste. N-aș vrea să trăiți cu impresia că este un film istoric, aș prefera să-l cunoașteți ca o ficțiune cu oareșce substrat istoric. Ranveer Singh merită o statuie pentru interpretarea unuia dintre cei mai dezaxați conducători de oștire din filmele de limbă hindi (evident, din câte am văzut eu).

Cei interesați de problemele din spatele camerelor și de dificultățile lansării, respectiv schimbării titlului (plus o notă culturală), sunt rugați să viziteze Partea a 2-a a recenziei Padmaavat.

8 Comments (+add yours?)

  1. IULIANA
    Sep 06, 2018 @ 13:53:24

    Sunt de moda veche, am crescut cu discurile lui Naarghita si filmele lui Raj Kapoor.
    Ador filmele istorice, sunt greu de facut de aceea sunt asa de putine ( exp. Lagaan, Rising, Asoka, Bajirao Mastani, Jodhaa Akbar ) . Numai pentru munca depusa , acest film ar merita un 10, dar poate sunt subiectiva 🙂 Filmul este plin de detalii, arhitectura, culori, vestimentatie, cantece si actori talentati. Chiar daca nu este un film 100% istoric, totusi este un film deosebit, prin el parca faci o teleportare in timp si esti alaturi de personaje. Deja l-am vazut de 2 ori, o data pentru dialoguri, a doua oara pentru detalii 🙂 dar nu ma opresc aici, Jodhaa Akbar l-am vazut de 4 ori, de fiecare data mai descopar ceva nou ! 🙂

    Reply

  2. simona
    May 16, 2018 @ 05:43:12

    Mulțumim!!!!!! Hedwing Silver

    Reply

  3. mary
    May 14, 2018 @ 03:46:39

    m-am uitat din curiozitate , sa vad ce a putut sa declanseze asa un scandal in India.Pentru mine, european fiind, filmul e slabut de tot, ca sa nu mai vorbim de jocul actorilor , subiect dezlanat, se mai scoate ca sa zic asa cu costumele… ca in rest…vax albina crema puca.

    Reply

  4. Cristina
    May 02, 2018 @ 19:25:08

    L-am vazut duminica trecuta si mi-a placut. Are cateva replici care mi-au placut mult cat si costumele. In privinta melodiilor, mi-au placut dar pe site-ul unde am vazut filmul nu le avea traduse in totalitate( erau traduse doar versurile de la inceput. Nota 8 din 10.

    Reply

Lasă un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: