Colțul literar: Orient și Occident – Mihaela Gligor


PRECIZARE: Aceasta este recenzia numărul 3. În funcție de cât de interesante mi se par cărțile pe care le citesc, am să încerc să postez recenzii. Se vor încadra probabil în zona orientală, nu neapărat cu parfum indian.

Titlul complet: Orient și Occident – Topografii ale simbolului la Mircea Eliade
Autor: Mihaela Gligor
Editura: Presa Universitară Clujeană
Anul apariției: 2016

orient-si-occident-topografii-ale-simbolului-la-mircea-eliade-mihaela-gligor

 

Fiindcă m-am trezit cu o minunată surpriză, această carte, nu se putea să nu vă spun cu ce impresii am rămas. Dna Gligor a avut amabilitatea să mi-o dăruiască, gest pentru care îi mulțumesc nespus.

Dacă sunteți iubitori de India, sau măcar interesați de acest tărâm fascinant, nu se poate să nu fi citit măcar o operă de-a lui Eliade – fie că vorbim de literatură, fie că ne referim la lucrările științifice. Citind acest volum, mi-am dat seama cât de puține lucruri știu despre el și cât de puțin este studiat, menționat prin țară. Reiese personalitatea uimitoare a lui Eliade, dându-mi seama ce ecou a avut, câte generații a inspirat, cu câte nume mari a intrat în contact, câtă lume îl aprecia.

Este creionat tabloul unui Eliade viu, activ, neobosit, foarte muncitor și în permanent contact cu lumea – nu cum îmi imaginasem eu, în naivitatea anilor de liceu, că stătea închis în bibliotecă/birou și rumega ideile, așternându-le pe hârtie. Vă mărturisesc că am avut parte și de o revelație (știu, e rușine că nu mi-am dat seama până acum, dar nu le pot ști pe toate): Dasgupta despre care tot vorbea în Maitreyi este același mare istoric al filosofiei indiene Surendranath Dasgupta – autorul la a cărui lucrare revin iar și iar, mai ales în ultima perioadă.

Bucureștiul lui Eliade apare fermecător, fascinant și mă simt onorată să locuiesc în orașul care l-a adăpostit îndelung pe gânditor – simt de parcă istoria a prins iarăși viață și înaintea mea se desfășoară, din nou, acele momente pline de înțelepciune și profunzime (numai pentru mine!).

Ce vremuri trebuie c-au fost cele în care a viețuit Eliade – și ce parteneri de conversație a avut, ce întâmplări s-au discutat, ce amintiri s-au depănat – cu adevărat binecuvântați au fost cei care i-au fost contemporani și care l-au și întâlnit.

Cartea mi-a trezit negreșit pofta de lectură. Din carte am aflat că Eliade i-a învățat pe mulți să fie ”cetățeni ai lumii”, să citească despre alte religii și culturi decât cele din care fac parte, să îmbogățească domeniile respective prin propriile perspective. India l-a format, iar America l-a împlinit. Pentru el, Chicago a însemnat ”libertate, responsabilitate, o provocare, apogeul”.

Mi-a plăcut tare mult acest volum; se citește foarte ușor, chiar dacă e o lucrare de specialitate – avantaj pentru cititorul care evită astfel de lecturi. Felicitări dnei Gligor pentru munca depusă și desigur, mulțumiri pentru neprețuitul cadou.

Merită citit! Lectură plăcută tuturor și aștept păreri!

Lasă un comentariu

