Colțul literar: The Forty Rules of Love – Elif Shafak


PRECIZARE: Aceasta este prima recenzie postată a unei cărți citite. În funcție de cât de interesante mi se par cărțile pe care le-am citit sau le voi citi, am să încerc să postez recenzii. Se vor încadra probabil în zona orientală, nu neapărat cu parfum indian.

Recenzia nr. 1 – The Forty Rules of Love – Elif Shafak (Șafak) – 2010

Nu știu dacă e potrivit ca într-o recenzie să povestesc cum am dat peste carte, dar fiind prima, zic că nu o să aruncați cu pietre. Deci, cum am dat peste carte? Căutam să citesc ceva cu parfum oriental, preferabil cu temă indiană, dar nu neapărat. Tot butonând, mi-am adus aminte de Elif Shafak și mi-am propus să citesc unul din volumele ei. Dintre toate titlurile, m-a atras The Forty Rules of Love fiindcă apărea menționat Rumi. Și a fost cea mai bună decizie a vieții mele. Recunosc, nu citesc prea mult, abia recent am putut să dedic timp lecturii de plăcere, altfel fiind vorba de o activitate, din obligație, pe teme academice de specialitate.

M-a prins de la primele cuvinte. Menționez încă de pe acum că această carte e potrivită pentru cei care simt o atracție către zona orientală, către sufism, ezoterism. Va fi un adevărat deliciu. Îți trebuie și o anumită maturitate pentru a gusta cu adevărat cele așternute, însă ar fi interesant de făcut un experiment: să citești cartea la 16 ani și apoi la 26, ca apoi să revii peste încă zece ani. Pe lângă talentul vădit al autoarei de a scrie, îmi place enorm plurivocitatea cărții: mă refer atât la înțelesuri, cât și la vocile numeroaselor personaje. Faptul că există atâtea puncte de vedere, atâtea perspective ale atâtor oameni proveniți din medii diferite, având experiențe diverse aduce un plus de savoare, de mister, atât poveștii, cât și enumerării tipologiilor umane.

Întrebarea care stă pe buzele tuturor: chiar e vorba despre dragoste și 40 de reguli despre cum să iubești? Da și nu. Da, este vorba despre dragoste, doar că dragostea descrisă nu se limitează la planul teluric, ci accede până la cele mai înalte planuri ale existenței ființei umane. Dincolo de dragostea pentru tată, mamă, frate, soră, prieten se zărește pregnant dragostea pentru puterea creatoare. Înțelepciunea milenară arde strălucitor în această carte și te orbește dacă nu ești pregătită pentru ea; dacă ești, te va face să vezi cu adevărat, îți va ridica toate vălurile! Când citesc literatură sau văd un film, sunt mereu în căutarea sufletului acelui lucru. Aici, sufletul cărții s-a alipit sufletului meu cu așa măiestrie că vraja care s-a așternut peste mintea mea nu s-a risipit nici astăzi. Cât despre nu, cele 40 de reguli de a iubi nu se pot limita asupra planului terestru. Există aici o forță ce pătrunde întregul trup, până în cele mai întunecate colțuri ale ființei, unde, dacă găsește pământ fertil, va sădi sămânță. Ce va ieși din acea sămânță depinde de fiecare în parte.

Accentul cade pe cele două iubiri, foarte diferite ca tipologie: pe de-o parte, îi avem pe Ella și soțul David, respectiv Ella și Aziz; pe de alta, îi avem pe Rumi și Shams Tabrizi (sau Shams din Tabriz). Ella va trece prin aceeași călătorie interioară prin care trec atât Rumi, cât și Shams. Este uimitor să vezi cum o lectură aparent lipsită de importanță poate schimba vieți, cum Ella se descoperă și redescoperă prin cuvintele unui necunoscut aflat la mii de kilometri depărtare. Interesant este că narațiunea e construită pe două planuri temporale: trecutul, undeva prin secolul al XIII-lea și prezentul (să-l denumim așa prin convenție), undeva prin anii 2000. Înțelepciunea trecutului contrastează cu nesiguranța și neliniștea prezentului, dar atât trecutul, cât și prezentul se situează pe aceeași axă în privința călătoriei. Ambele planuri devin martorii tăcuți ai schimbărilor interioare, ai unor vremuri tulburi și ai unor evenimente cauzatoare de dezordine într-un trecut în care se cunoaște viitorul implacabil și într-un prezent în care se preferă rutina.

Multitudinea de personaje, fiecare cu povestea sa, cu bagajul său burdușit de gânduri, vină, rușine, prejudecăți, nemulțumiri, nehotărâri, supărări, tragedii etc., însuflețește narațiunea. Fiecare personaj are ceva unic, o trăsătură pentru care să-l îndrăgești, să-l condamni sau să-l compătimești. Fiind atâtea tipologii, e foarte simplu de găsit ceva pe placul oricui. Pentru mine, de departe, cel mai tare strălucesc Rumi și Shams (că doar nu degeaba e un soare – Shams se traduce prin soare). Am căzut pe gânduri de nenumărate ori citind cartea asta, și m-am trezit de prea multe ori că mă analizam. Cred că și-a atins scopul cu măiestrie fiindcă a trezit în mine trăiri care rar ies la suprafață. Oricât aș încerca să explic cât de aproape de mine este cartea, cuvintele pălesc; în plus, s-a format o relație atât de intimă, încât mi se pare nedrept să pun pe masă niște secrete menite doar pentru NOI.

Cu siguranță că am să-mi copiez regulile și am să le păstrez la loc de cinste; voi fi mereu în căutarea cât mai multor Sori în viața ce mi-e dată. Sper ca și voi să vă găsiți Soarele sau Sorii, să vă bucurați pe deplin de rolul lui/lor în existența voastră, așa cum a făcut-o și Rumi.

Poezie în mișcare, înțelepciune la purtător, cartea e un miracol în epoca modernă. Mireasmă din trecut, face ca prezentul să pălească în fața strălucirii arhaicului. Balsam pentru răni sufletești, vindecă prin vorbe bine ticluite ce depășesc sfera mundanului. Pentru cei pregătiți, deschide sufletul până în cel mai ascuns colț unde lumina Soarelui va pătrunde și va mistui cu căldura-i orice suferință; leac există, trebuie doar răbdare. Multe sunt lecțiile, puțini cei care să le vadă și să le înțeleagă.

La final de recenzie, aștept să-mi spuneți ce a răsărit din sămânța voastră. Aștept cu nerăbdare părerile voastre.

PS: Eu am citit ediția engleză, dar știu că se găsește și în limba română (Cele patruzeci de legi ale iubirii). Să nu uit, cartea se poate citi în atâtea feluri câte personaje există. Un mare plus, după părerea mea.

40rulesofloveelifshafak

 

Lasă un comentariu

