Filmul momentului: NATSAMRAT (2016) – film marathi

Recenzia nr. 111

Recenzia filmului marathi cu nr. 3

Natsamrat-Marathi-Movie-First-Look-Poster

Am tot auzit vehiculat numele acestui film și potop de laude la adresa lui Nana Patekar. Recunosc, în ceea ce l-am văzut eu jucând, nu a avut cine știe ce roluri… Însă acest film mi-a dat peste cap toate clasamente în ceea ce privește actori cu experiență. Tragic este că nu știu marathi, m-aș fi bucurat și mai mult de film. Totuși, am reușit să-l văd la calitate excelentă și și-a câștigat un binemeritat loc pe lista mea de ”filme pe care trebuie să le vezi înainte să mori”.

Filmul urmărește viața actorului proaspăt pensionat Ganpat Ramchandra Belwalkar. Inițial, titlul părea exagerat, Natsamrat (care s-ar traduce prin ”împăratul teatrului”), mai ales pentru că Ganpat avea o auto-ironie dusă la extrem, ajungeai să crezi că omul era apreciat că era bătrân și vezi Doamne să nu se oftice sau să se simtă jignit… Abia după derularea a o bună parte a acțiunii îți dai seama ce actor grozav este și trebuie să fi fost în perioada de glorie. Judecând după titlu, avusesem impresia că ni se va prezenta activitatea sa artistică, dar iată că facem o incursiune în perioada traiului de după faimă. Treptat, ni se dezvăluie caracterul, moralitatea lui Ganpat. Am constatat că, deși caracter îndoielnic, un Don-Juan în tinerețe, Ganpat este extrem de sincer cu el însuși în multe privințe. Sufletul său nu este otrăvit, își dorește liniște și înțelegere în familie. Visul său este să trăiască alături de cei dragi și să-și ia rămas bun lumii lăsând totul fiicelor.

Prin natură artist, are bizareriile sale și o franchețe deloc comodă în situații importante din viață. Nu o dată provoacă reacții felurite cu gura sa slobodă sau din dragoste prea mare pentru alcool. Sunt principalele motive pentru care relația sa cu membrii familiei se degradează pe zi ce trece. Soția, pe care o numește cu drag Sarkaar (guvern, conducere), îi este aproape necondiționat. Își cunoaște limitările și încearcă să ajungă la un consens atunci când tensiunile cresc, însă ceea ce nu suportă este să fie înjosit, acuzat pe nedrept. Devine un părinte dezamăgit de lipsa de înțelege și răbdare a odraslelor și împreună cu draga sa soție se răzvrătesc.

Atunci când trebuie să primeze tatăl, și nu actorul, Ganpat este pus în dificultate. Rămâne întrebarea dacă Ganpat va reuși să împace viața de familie cu dorul de muncă și neliniștea interioară. Complexitatea relațiilor familiale sunt redate excelent în acest film. Iar în ceea ce-l privește pe Nana Patekar, este o nestemată. Urmărind sufletul acestei pelicule, am rămas cu ideea că teatrul pare mult mai viu în cultura marathi decât cea hindi. Ar fi enorm de multe lucruri de punctat, doar că trebuie filtrate la nivel individual, nu povestite, astfel că trebuie neapărat să vedeți filmul dacă vă plac poveștile cu și despre oameni. Nu ar fi rău să producă și Bollywood-ul mai multe filme de acest tip.

Aștept reacțiile voastre!