Filmul săptămânii: TABLE NO. 21 (2013)


valabil pentru săptămâna 71: 6-12 aprilie 2015

tableno21 hindi film

Mă tot gândesc cum să încep și mi-e greu să-mi ordonez gândurile. Dar înainte de orice, nici în ruptul capului nu mi-aș fi imaginat, judecând după titlu, că e un film atât de complex și de bun. M-a făcut să reflectez serios asupra celei mai complexe ființe de pe planetă: OMUL. Urmează o serie de întrebări pe care le-am lăsat fără răspuns deși mărturisesc că dacă m-aș apuca să-mi expun părerea, cred că ar ieși un roman; așadar, am preferat să vă las pe voi să găsiți răspunsuri sau să vi le formați, asta mai ales după vizionarea filmului.

De câte ori ne dăm seama cu adevărat cât pot cântări cuvintele noastre în viața celor cu care venim în contact, chiar și pentru o clipă? De câte ori analizăm și pritocim vorbele pe care urmează să le scuipăm pe gură și ne gândim la consecințe, la efectele pe care le vor genera? Oare ne pasă sincer de cei din jurul nostru sau facem parte dintr-o rasă hibridă al cărei unic scop este bunăstarea proprie indiferent de preț (adesea plătit de alții)? Cât de departe suntem dispuși să mergem, seduși de mirajul banilor, faimei, puterii? Există limite pentru toți indivizii sau unii preferă să-și vândă umanitatea, individualitate și sufletul pentru o sumă derizorie doar pentru a atinge culmile succesului? Suntem dispuși să renunțăm la principiile care ne definesc caracterul pentru a decădea mai apoi în ochii multora, sau chiar ai noștri, numai pentru a urca pe scara socială și a ne cocoța pe un piedestal unde nu vom găsi altceva decât singurătate?

Cât de departe poate împinge cineva abuzul de putere și ce poate obține atât de neprețuit încât să uite că cel abuzat este o ființă cu sentimente, nu o bucată de piatră care dacă se sparge poate fi lipită cu substanța potrivită? Sufletul omului, încrederea în sine, dar și în ceilalți, respectul de sine sunt niște bijuterii extrem de fragile pe care, după ce s-au făcut țăndări, nici cel mai iscusit bijutier sau cel mai bun lipici nu le mai poate reîntregi.

Îmi place în mod deosebit o replică din film care se potrivește de minune cu societatea contemporană: ”Diferența dintre om și animal este că animalul nu are pasiuni.” (cred că necesită unele lămuriri mai ales dacă nu ați văzut filmul – animalul face ceea ce face din instinctul de autoconservare, însă omul, dedat pasiunilor de tot felul, ajunge fiară doar pentru a-și satisface plăcerile).

m-am mai gândit și la limitele suferinței umane. Unii sunt nevoiți să îndure și să ducă pe umerii lor fragili mult prea multe la vârste fragede. Și-mi vine în minte zicala: ”Dumnezeu nu-ți dă mai mult decât poți duce”. Oare așa să fie? Judecând după unele întâmplări, tind să pun sub semnul întrebării validitatea acesteia…

Și m-am mai gândit la ceva. Ce câștigă cei care calcă pe cadavre, cei care rănesc pe cineva fără motive întemeiate și nici nu-și întorc privirea pentru a schița un ”îmi pare rău”? Vile, mașini, bani de întors cu lopata, faimă? Unde și le vor îngropa sub pământ când vor pleca din această lume? Sau poate le vor incinera pe toate, să le ia cu ei pe lumea cealaltă. Mă iertați, dar explicația cu ”pentru copii, pentru familie, să aibă viitorul asigurat” nu ține deoarece acei copii pot să distrugă în mai puțin de un minut tot efortul părintelui de-o viață. În plus, în câte case poate locui o singură persoană în același timp? Din câte verificasem ultima dată, nu s-a realizat cu succes clonarea la oameni, cu atât mai puțin dedublarea fizică și desigur a personalității.

E un film extraordinar și oricât l-aș lăuda, ar fi infim. Suspansul face legea și nimic din întreaga acțiune nu trădează finalul absolut uimitor, senzațional. Mesajul este unul public, pentru mase, dar mai ales adolescenți, tineri, iar modul în care a fost transmis face toți banii. E o cursă pe viață și pe moarte la propriu numai pentru că personajele au mare noroc că totul este ”doar un joc, nu viața reală”.

Oare Vivaan și Siya, protagoniștii noștri, vor rămâne OAMENI sau se vor transforma în niște saci de oase în urma alergării pentru câștigarea unor bani, uitând că bunurile pot fi cumpărate, dar trecutului nu i se poate atașa o etichetă cu un preț și că viața e neprețuită și trebuie apreciată la adevărata valoare?

Pentru mine, e unul din acele filme care trebuie văzute neapărat în viață. I-aș da toate premiile de pe planetă pentru idee și modul în care toate bucățile au fost îmbinate într-un întreg care închide un cerc deschis în trecut, reușind cu un succes răsunător să păstreze logica, pasul alert și impredictibilitatea până la final. Distribuția e una excelentă. Merită cu vârf și îndesat să acordați două ore din timpul vostru prețios acestui film. Eu sper să nu regretați nici o clipă alegerea făcută. Vizionare plăcută!

8 Comments (+add yours?)

  1. Scorpya Cristina
    Jun 07, 2016 @ 07:18:59

    Ca si tine, din cauza titlului, nu aveam mari asteptari, dar deh, curiozitatea! Filmul este inca o dovada ca atunci cand indienii vor, reusesc sa faca filme absolut geniale! Iar recenzia ta, mi-a mers la suflet!

    Reply

  2. mimiapostol
    Apr 30, 2015 @ 07:12:10

    Reblogged this on Refugiul lui Mimi and commented:
    un film foarte bun. merita vazut!

    Reply

  3. iuly
    Apr 11, 2015 @ 07:39:32

    WOOOW!! Filmul e super. Probele au fost pline de suspans si mi-a placut ca actiunea a crescut treptat in intensitate, de parca erau niste nivele. Finalul da totul peste cap, nu m-as fi gandit la asta nici in 100 de ani. Mesajul transmis de film ii creste si mai mult valoarea. Merita!
    PS: Ti-am citit o data recenzia inainte sa vad filmul si o data dupa vizionare. Super recenzie😀

    Reply

  4. mimiapostol
    Apr 08, 2015 @ 17:28:01

    superb film. l-am văzut de 2 ori și l-aș mai vedea.

    Reply

  5. Dana
    Apr 07, 2015 @ 13:00:33

    Este unul din filmele mele preferate, atat de mult mi-a placut ideea, daca nu ma insel este singurul film vazut in viata cu acest subiect dezbatut astfel🙂

    Reply

Lasă un comentariu

