Colțul mitologic: Arjuna și Navagunjara


(poveste din folclorul statului Odisha bazată pe Mahabharata)

Marele arcaș Arjuna s-a confruntat odată cu o bestie a cărei înfățișare însuma nouă animale: cap de cocoș, gât de păun, spate de bivol, trunchi de leu, picioare de elefant, om, cerb și tigru, iar coada era un șarpe. Inițial, Arjuna a fost îngrozit de arătare (Navagunjara) și și-a ridicat arcul s-o atace. Însă era fascinat de imposibilitatea sa de a o identifica sau de a putea explica existența ei. Era dincolo de orice definiție și de orice clasificare convențională. Totul părea dincolo de înțelegerea umană. Arjuna și-a dat curând seama că nu este vorba despre vreun monstru, ci despre manifestarea divinului. Ceea ce este imposibil pentru rațiunea umană este posibil datorită divinului. Arjuna și-a aruncat arcul și s-a prosternat în fața divinității.

arjunasalutingnavagunjara

2 Comments (+add yours?)

  1. Geo
    Mar 02, 2015 @ 17:57:24

    Imi este greu sa nu fac o asemanare cu unele creaturi descrise in biblie. Nu sunt asa de detaliate si poate nici nu sunt la fel dar se mai pomeneste din cand in cand cate o creatura cu corp de leu, aripi de vultur si alte detalii de acest fel. Mai departe gasim cei patru cai ai apocalipsei care au cap de leu si coada de sarpe. Tot pe acolo gasim si patru creaturi cu mai multe fete si infatisari de leu, bou, vultur, om, uneori descrise ca fiind heruvimi. Mai exista si alte creaturi mitice asemanatoare care refrezinta aspecte ale divinitatii, prin mitologia greaca sau cea nordica. In povestea de fata Navagunjara era chiar o intruchipare a lui Krishna.

    Citind despre Arjuna si Mahabharata mi-am amintit si de un documentar pe care l-am vazut cu ceva timp in urma. Un oras sau chiar doua orase gasite sub apa in oceanul indian care se pare ca dateaza cam de acum 12 mii de ani. Cel mai usor e sa cautati pe net “ancient city dwarka” ca sa nu va plictisesc eu cu detalii.

    Cam atat, am deraiat destul de la subiectul in sine. Gandeam si eu cu voce tare, don’t mind me.🙂

    Reply

    • Hedwig Silver
      Mar 03, 2015 @ 08:38:25

      foarte bine punctat, astfel de asemănări există și se scrie mult despre ele; am văzut și eu o bucățică din documentar acum ceva timp și e foarte interesantă treaba😉 mulțumim pentru detalii🙂

      Reply

Lasă un comentariu

