Pooja sau complexul ritual de rugăciune hindus – partea II


PRECIZARE: este posibil ca în această serie de articole să apară termeni de origine tamil; nu sunt răspunzătoare pentru corectitudinea acestora; i-am preluat ca atare. Sursa se găsește la subsol.

Materiale folosite în ”pooja”

Sunt necesare mai multe materiale pentru îndeplinirea ritualurilor, printre care cele mai simple sunt: pushpam (flori), phalam (fructe), toyam (apă), karpuram (camfor) și naivedyam (mâncare). Ritualurile mai elaborate vor avea nevoie de mai multe lucruri, în funcție desigur și de scopul pentru care se țin.

După Shri Aurobindo, ritualurile vedice precum Yagna sau Homa sunt ”încercări de a îndeplini scopul creației și a ridica statutul omului la cel de divinitate sau om cosmic”. Dar rugăciunile simple reprezintă oferirea simbolică a vieților și activităților noastre către o putere cosmică superioară pe care o numim Dumnezeu.

Să vedem ce înțelesuri au folosirea anumitor obiecte rituale în timpul sesiunilor de rugăciune:

Idolul/statuia – Vigraha

Termenul vigraha acoperă atât reprezentarea sub formă de statuie cât și cea sub formă de imagine (tablou) a divinității. Cuvântul este un compus sanskrit din ”vi+graha” și poate fi explicat prin ceva ce este ferit de efectele negative ale planetelor (graha). Hindușii cred cu tărie în efectele pe care le pot avea planetele asupra vieții omului, iar divinitatea este considerată a fi deasupra acestor influențe datorită faptului că ea controlează planetele. Abandonându-se forțelor divine, hindușii cred că vor scăpa de efectele negative ale planetelor, iar prin gestul ritual de a oferi ceva divinității reiterează decizia lor de a se lăsa în mâinile zeilor.

Nu există reguli în ceea ce privește materialul din care trebuie să fie făcut idolul: de la lut, bronz, cupru și până la argint sau suflat cu aur, toate sunt acceptate.

Vasul ceremonial – Kalasha sau Purnakumbha

Cuvântul ”purnakumbha” este format din ”purna” = complet și ”kumbha” = vas. Acesta este din lut sau din metal (de obicei din cupru sau argint) care se umple cu apă. În el se așează frunze de mango și peste se pune o nucă de cocos. Este așezat în fața zeului înainte de începerea ceremoniei. Vasul o reprezintă pe mama Pământ, apa este considerată dătătoare de viață, frunzele simbolizează suflul vieții, iar nuca de cocos conștiința divină. Nucii de cocos i se mai spune și ”sriphala” (fructul Domnului).

Apa are de asemenea funcție purificatoare, așadar hindușii o folosesc pentru a se curăța pe sine (prin ritualul numit ”prokshanam” – stropirea cu apă fie pe cap, fie pe mâncare înainte de a o consuma). Vasul se folosește aproape în toate ritualurile și este considerat de unii întruchiparea zeiței belșugului, Lakshmi.

Rangoli și Kolam

Rangoli, deși nu ceva obligatoriu în rugăciuni, sunt o parte integrantă a culturii indiene. Arta desenării rangoli-ului poate varia de la modele foarte simple la unele extrem de elaborate și colorate, fiind cel mai adesea întâlnite în fața intrării în case. Chiar dacă arată ca niște simple figuri geometrice, ele reprezintă în multe feluri divitatea. Din moment ce rangoli este o formă de artă, se credea că este potrivit ca femeia să fie cea care se ocupă de asta. Astfel, statutul ei în societate creștea, chiar dacă era needucată.

Una dintre funcțiile lor este cea de a trage norocul, binele în casă și de a alunga răul. Cea mai importantă caracteristică a lor este efemeritatea: făcute din prafuri de diferite culori, este nevoie de multă atenție, concentrare și control asupra corpului de către artist pentru a le realiza. Asta însemna să se adâncească în activitate, fără să se lase pertubat de factori interni sau externi. Așadar, artistul beneficia de eliberare temporală de lumea materială, fizică. Iată cât de fragilă poate fi a creație minunată, realizată cu multă muncă și efort – până și o pală de vânt sau un strop de plaoie îi pot dăuna. Contemporaneitate a inventat metode de a scăpa de griji (abțibilduri care se comercializează în infinite forme, culori și mărimi), însă nimic nu poate înlocui bucuria și plăcerea de crea propriul model alături de cei dragi, pentru cei aproape de sufletul omului.

Frunze – Patram

Sunt anumite tipuri de frunze în care se regăsește simbolul divinității precum: cele de mango, betel, banian, cele ale copacilor bilva sau bael. Nucile areca și cele de betel sunt de asemenea considerate sacre.

kolamkalashapatram hindu ritual

Bibliografie: The Puja – A Quintessential Part Of Hindu Worship de Priya Vishwanathan, profesor și dansator de bharatanatyam, cântăreț la veena (http://www.dollsofindia.com/library/hindu_puja/)

Lasă un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: