Mai și citim, dragi jurați!


concurenti-danseaza-printre-stele_bcbbe9dc54

Simt o nevoie cronică să subliniez niște limitări ale juriului de la Dansează printre stele, care mă înțeapă atât de tare în coastă încât îndrăznesc să le fac niște recomandări:

În primul rând, nu înțeleg ce caută Igor în emisiune. Eu nu l-am văzut niciodată dansând și nu e obligația mea să caut clipuri cu cetățeanul pentru a mă lămuri ce-l recomandă să ocupe poziția de jurat. Jojo și nea Marin sunt simpatici, mai ales cel din urmă, însă comentariile supraentuziaste, mai ales când nu se impune, mă fac să dau în diabet. Mihai Petre e de o aroganță nemărginită. Știu că e specialist în domeniu (o felie, nu în tot tortul), dar asta nu justifică sub nici un fel atitudinea care nu aduce deloc cinste unui profesionist: aroganța care țipă că el știe totul și că, prin urmare, nu mai are nevoie să învețe nimic în viața asta. Dacă un artist gândește astfel, arta – indiferent de cea practicată – are zilele numărate.

În al doilea rând, toate comentariile mele, vădit subiective, se vor referi la jurizările dansurilor Bollywood. Să analizăm un crâmpei din discursurile juraților:

Igor este impresionat de culoare și de energie. Își dorește să vadă multă mișcare și o expresivitate deosebită a feței. Jojo este mereu dată gata de rapiditatea și secvențialitatea mișcărilor și indiferent cât de simplist este dansul, pentru ea perechea este întotdeauna ”exact ca în filme”. Nea Marin e fericit și mulțumit să vadă explozie de entuziasm tradus prin energie pe scenă și comentariile pozitive îi binedispun pe concurenți – rezultat: toată lumea fericită. Mihai Petre este anti-eroul, deși la capitolul disimulare Igor ar câștiga lejer un Oscar, mereu nemulțumit și deloc impresionat de dansurile indiene, dar, deși evident în necunoștință de cauză, are dorințe, crede el, perfect justificate în ceea ce privește coregrafia.

Înainte de a trece mai departe, trebuie să menționez că a-i spune cuiva, indiferent de context ”foarte bine, tare reușit” și să-l notezi cu 7-8 nu se numește motivare sau impulsionare. Se numește nesinceritate și ipocrizie, ca să nu mai spun că cei în cauză sunt cuprinși de confuzie pentru că nu știu de ce au fost depunctați când li s-a comunicat că s-au descurcat admirabil. De criteriile de notare nici nu mai zic nimic, sunt inexistente (poate Mihai Petre ce mai are o împărțire la dansurile din felia sa). Nu uitați, eu rămân cu ceea ce văd la televizor, nu cu discuțiile din culise sau celor din spatele ușilor închise.

Și acum, să trecem la puricat. Din observațiile mele, juriul se împarte în două:

  1. Cei supraentuziaști și ușor impresionabili
  2. Cel veșnic nemulțumit
  1.    Igor, Jojo și nea Marin sunt lăsați cu gura căscată din orice. Asta nu m-ar deranja cu nimic că doar fiecare om judecă după propria perspectivă și propriile gusturi, dar când adaugă ”ați fost exact ca în filme” mi se zbârlește părul. Stimați jurați, oi fi eu filolog de meserie fără vreo specializare în dans, însă chioară nu sunt: coregrafiile nu se apropie nici pe departe de original. În cele mai multe exemple din emisiune, sunt 3 pași preluați din filme pe care îi văd la toate perechile, legați cu joc de gleznă. Dansurile indiene moderne din filme sunt extrem de solicitante și nici măcar coregrafii nu ar rezista la genul acesta de expunere artistică fără antrenament serios anterior. Costumele strălucitoare în culori țipătoare nu au de-a face cu dansul – mai pe românește, costumul nu dansează, omul care-l poartă o face – însă ajută la impresia artistică negreșit.
  1. Mihai Petre m-a dezamăgit cu niște comentarii absolut deplasate, ca să nu mai spun că m-a scos din pepeni cu aroganța tipică omului incult. Recunoaște fără a fi presat că dansurile indiene i se par hilare și sunt departe de a-i fi pe plac, însă vrea să vadă mișcări tradiționale într-un număr pe un cântec masala (ca să nu vă obosiți căutând în dicționar, am să adaug și traducerea ”comercial, menit pentru marea masă”). Dl. Petre, nu faceți diferența între dans modern și dans clasic, sau tradițional, așa cum îl numiți dvs.; îndrăznesc să vă întreb:din care dans ați fi dorit să vedeți mișcări: kathak, kathakali, manipuri, odissi, kuchipudi, bharatanatyam, mohiniattam sau dansuri populare precum kalbeliya sau ghoomar etc? Și cele moderne se bazează tot pe cele clasice, având aceleași mudre de bază (cuvântul acesta ar trebui să vă fie familiar când judecați dansuri indiene), însă tot dvs., pomenind de tradițional, ați fost cel care într-o altă emisiune al unui alt post ați catalogat bharatanatyam (sunt convinsă că nu știți exact ce ați analizat) și muzica clasică indiană ca fiind deloc spectaculoase, nepotrivite, indirect plictisitoare. Apreciez sinceritatea, dar ar fi mai potrivit să faceți asemenea afirmații în cunoștință de cauză. Lumea nu se oprește la rumba, cha cha, salsa, fox trot etc. Așa cum sunt sigură că ați putut observa în atâția ani în care ați fost jurat. Când reduci cultura unui popor la ceva nesemnificativ, asta nu înseamnă că acel dans este defectuos, ci mai degrabă că tu ai niște tare care trebuie ameliorate. Așa cum am precizat și anterior, când cineva cu atâta experiență afișează o atitudine de omniscient nu face decât să-și păteze propria imagine și să desconsidere arta al cărui exponent este.

Astfel, v-aș recomanda, stimați jurați:

  • Să petreceți niște ore în fața calculatorului privind clipuri ale cântecelor însoțite de coregrafie din filmele de la Bollywood – și nu doar cele moderne, ci și pe cele mai vechi pentru a putea observa diferențele și evoluția (găsiți totul pe canalele oficiale ale firmelor distribuitoare sau producătoare pe Youtube, în format HD)
  • Să aruncați un ochi la emisiunea soră care a ajuns la sezonul 7 în India și se numește Jhalak Dikhhla Jaa, difuzat de canalul Colors (au și site oficial); în juriu o găsim pe Madhuri Dixit, actriță și dansatoare de kathak, Karan Johar, regizor și Remo Dsouza, dansator și coregraf la Bollywood; aș mai enumera și alte emisiuni de profil, însă mă tem ar fi deveni redundant
  • Să citiți câteva capitole din Natyashastra, tratatul de bază al artei dramatice indiene, biblia actorilor, dansatorilor, cântăreților.

jhalakdikhhlajaajury

În India nu se dansează și cântă de florile cucului că nu mai știu scenariștii și regizorii cu se să umple timpul de proiecție. Aceeași Natyashastra ne spune că produsul artistic trebuie să bucure toate simțurile și să trezească în spectator sentimente puternice, implicându-l mental și emoțional în expunerea actului artistic.

Îmi iertați impertinența, am câteva sfaturi prietenești și pentru coregrafi:

  • Atunci când alegeți cântecul, citiți traducerea versurilor; coregrafiile indiene chiar au o coerență care pentru un profan nu e evidentă; nu dau din mâini fără noimă pentru a stârni râsul, ci pentru că sensul versurilor o impune; dacă ai făcut un lipsync nu înseamnă că a fost dans indian – există multe cântece pe care nu s-a făcut lipsync și nici dans, așa că argumentul nu stă în picioare
  • Evitați colajele muzicale (mă refer la bucățile adunate din diverse cântece, nu la scurtarea unei melodii); nu înțelegeți limba, nu știți cum să faceți trecerea și iese o țopăială de toată jena; nu vă învinovățesc, sunt doar niște lucruri pe care cred cu tărie că se pot dobândi numai urmând școli de profil
  • Copiați originalul; ei știu exact ce și de ce fac ceea ce fac, iar spectaculozitatea va crește exponențial
  • și n-ar strica să lecturați aceeași Natyashastra pentru a lămuri niște aspecte necunoscute profanilor

Nu-mi stă în fire să-mi expun astfel părerea, dar când se îngroașă gluma și nemulțumirile mele ies la suprafață. Consider că mi-am argumentat solid poziția și ca filolog cu licența la limba hindi știu ce vorbesc. N-oi fi eu coregraf de meserie, însă avem un creier pentru a-l folosi spre a ne cultiva și a avea o viziune deschisă. Nu toți cei care se uită la TV sunt ignoranți. Eu vreau calitate, nu bătaie de joc ori distracție de dragul audienței.

Cititorii au tot dreptul să mă contrazică utilizând un limbaj adecvat.

4 Comments (+add yours?)

  1. geani
    Nov 20, 2014 @ 21:08:53

    ai uitat sa mentionezi ca cel putin doi dintre jurati au amintit despre ” limba indiana”.

    Reply

  2. Alina
    Nov 14, 2014 @ 20:48:08

    Draga mea ai tinut o pledoarie interesanta dar la noi cu cultura……..mai greu.

    Reply

Lasă un comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: