Filmul săptămânii: GUZAARISH (2010)


valabil pentru săptămâna 32: 7-13 iulie 2014

guzaarishposter_ver4_xlg

ATENȚIE: NERECOMANDAT CELOR FOARTE SENSIBILI!

Vă mărturisesc că prima oară când l-am văzut mi s-a părut o tâmpenie. Întrebarea care nu-mi dădea pace era: cine naiba face un film cu un asemenea subiect?

Acum, după ce l-am revăzut, mi se pare un film diferit, inconfundabil, atât ca stil, cât și ca atmosferă. Chiar și după re-vizionare, sentimentul apăsător pe care mi l-a imprimat nu a dispărut; din contră, cred că s-a accentuat. În 2010, când l-am și văzut prima oară, mi s-a părut un film întunecat, trist, apăsător pentru suflet, lipsit de speranță în care întunericul pare să înfulece lumina bucată cu bucată, până într-o zi când nu va mai avea ce mânca.

Povestea personajului principal este reprezentată prin lupta împotriva destinului implacabil, dar și cu neputința și demonii interiori. Îmi place gradarea evenimentelor și faptul că toate detaliile despre trecutul său sunt dezvăluite treptat.

Un singur gând nu-mi dă pace: reflectam, în timp ce mă uitam la film, ce aș face dacă m-aș afla în situația personajului principal? Am ajuns la concluzia că nu cred că aș avea curajul să-mi iau destinul în propriile mâini și să-l manipulez după bunul meu plac; însă și atunci când când simți că nu mai deții deloc controlul asupra propriei tale vieți, lucru mai mult decât evident în cazul lui Ethan, cred că ajungi să recurgi la decizii radicale.

Că tot pomeneam de atmosferă, casa în care locuiește Ethan este purtătoarea arhetipului decăderii, dezagregării, șubrezirii. Imaginea casei reflectă întru totul situația deplorabilă și demnă de milă a tânărului. Sunt convinsă, însă, că nu acesta este sentimentul pe care dorește să-l trezească în spectator filmul, dar nu este cu putință să nu simți măcar o doză de compasiune pentru personaj.

Pe lângă jocul actoricesc fără de cusur al lui Hrithik (i se potrivește de minune dansul contemporan!!!), mi-a plăcut construcția personajului interpretat de Aishwarya; a fost altceva! Distinsă, elegantă, cu un aer de superioritate vădită, însă cu o notă misterioasă fie legată de un secret, fie direct de trecutul ei (până la urmă am descoperit, desigur, care era problema). Chiar dacă părea din beton armat, era cât se poate de umană, dând, în ultimă instanță, semne de vulnerabilitatea unei lumânări.

guzaarishhrithikaish

Scena care mi-a rămas și acum în minte și care se derulează în timp ce aștern literă după literă este cea a cutiei magice: când nu poți suporta nici măcar 60 de secunde starea de pasivitatea la care ai fost redus, cum ai putea să suporți să-ți duci restul zilelor fiind o păpușă stricată în mâinile unui Dumnezeu aparent crud și insensibil? Despre empatie nici nu mai poate fi vorba…

Este un film răvășitor emoțional. Nu știu dacă, până la urmă, pelicula îmi aprinde speranța unui sfârșit demn sau mă sperie prin ideea că pot să-mi decid propria soartă printr-o putere asemănătoare divinității. Nu pot să mă decid cine câștigă în filmul acesta: lumina sau întunericul?

7 Comments (+add yours?)

  1. Scorpya Cristina
    Jun 07, 2016 @ 08:19:32

    Sa fiu sincera, nu as fi vizionat filmu’ (deh, Ash), daca Salman nu facea remarci de prost gust, din invidie as spune eu! Si bine ca a facut-o, ca altminteri as fi ratat o perla de film si ceea ce pentru mine reprezinta cea mai buna interpretare a lui Ash… nu doar imi flutura din ochi si se unduieste, sau se chinuie sa reda o emotie!
    Hrithik…. si sa faci parte din categoria celor care nu l-au vazut pe Christopher Reeve interpretand dupa accident si tot l-ai fi apreciat pentru prestatia de zile mari oferite!
    Regret, ca pentru un asemenea film/scenariu/personaje/interpretari, au fost create “premii speciale” si “categorii speciale”!

    Reply

  2. oli
    Jul 20, 2014 @ 19:06:58

    🙂 si filmul asta mi-a placut. il vazusem. mi s-au parut interesante amestecul cu influente spaniole din caracterul interpretat de Aishwarya si din melodia Udi. Care mi-a placut foarte foarte mult. Eu nu prea am simtit insa o atmosfera asa apasatoare. Sunt imagini foarte frumoase, artistic filmate. Si e interesanta si ciudata dualitatea din Ethan dintre lupta pentru dreptul de a muri cum vrea si setea de viata. Ai vazut “Mar adentro”? Mi s-a parut mult mai puternic in a transmite mesajul unui om care nu se poate misca de a gat in jos si lupta pentru dreptul de a-si lua viata. Mai aproape de realitate decat de poveste.

    Reply

  3. Ioana
    Jul 09, 2014 @ 11:44:15

    Filmul Saawariya va place ?

    Reply

  4. iuly
    Jul 07, 2014 @ 15:20:07

    Mi-ai facut o mare bucurie cu aceasta recenzie. Chiar vroiam sa stiu parerea ta despre acest film pentru ca mie mi-a placut extraordinar de mult. E altceva. Trateaza un subiect diferit de alte filme. Efectul de “ravaseala” l-a avut si asupra mea si asta datorita dorintei ciudate a lui Ethan, dar si a aurei de mister din jurul celor doua personaje principale. Am observat ca Sanjay Leela Bhansali reda sentimentele personajelor si prin decoruri si culoarea peisajului. Cum in Saawariya totul era colorat in albastru si alte nuante inchise, parca din alta lume, si aici totul era inchis la culoare. Eu nu am incercat sa ma pun in locul lui Ethan pentru ca nu as gasi o solutie. Imi este frica de moarte, dar in acelasi timp e dureros sa stii ca in permanenta depinzi de cineva. Minunata recenzie!😀

    Reply

    • Hedwig Silver
      Jul 07, 2014 @ 15:55:31

      mă bucur tare mult că ți-a plăcut recenzia; și da, la capitolul decor, cred că Bhansali îmi place cel mai mult – întotdeauna creează lumi de la zero; și ai perfectă dreptate cu potrivirea decor-sentimente-paletă coloristică😀
      mulțumesc pentru apreciere😀

      Reply

Lasă un comentariu

