Un top al filmelor indiene – pentru necunoscători!


Am avut ocazia să guest-post-uiesc pe minunatul blog al minunatului Emil Călinescu (căruia îi mulțumesc pentru amabilitate).

NOTA BENE: top-ul e valabil pentru filmele lansate până pe data de 23.10.2013.

E un top cu filmele mele hindi preferate pe care ar trebui să le urmărească (dacă vor!) cei care sunt noi în ”domeniu”. Parcă mă întrebase cineva la un moment dat de gusturile mele. Ei, astea sunt alegerile mele. Am să postez paragraful de introducere:

”Am încropit o listă cu cele mai interesante și bine realizate filme indiene de limbă hindi după părerea mea pur subiectivă. Desigur, sunt incredibil de multe exemple de menționat pentru o industrie care scoate anual în jur de 200-300 de filme și cu o istorie de 100 de ani în spate. Cei care au o părere preconcepută despre industria de la Bollywood, crescând cu ”Lanțul amintirilor”, ”Vandana”, ”O floare și doi grădinari” etc. se pot convinge cât de mult s-au schimbat lucrurile după ce vor vedea câteva din aceste filme. Cât despre cei care nu au văzut în viața lor un film indian (hindi), le recomand să înceapă cu titlurile mai sus menționate ca mai apoi să continue cu cele despre care vă voi povesti în cele ce urmează. M-am axat mai multe pe filme recente, moderne deoarece cunosc această epocă cel mai bine, dar și pentru că filmele mai vechi sunt mai greu de acceptat de publicul obișnuit cu o anume rețetă care merge mai mult pe realism. Am încercat să acopăr cât mai multe genuri: dramă, acțiune, istoric, comedie.”

Întreg articolul îl puteți citi AICI!

 

17 Comments (+add yours?)

  1. Trackback: Filmul săptămânii: MY NAME IS KHAN (2010) | Hedwig's Blog
  2. Scorpya
    Nov 20, 2013 @ 21:36:26

    Cateva din alegerile tale, le-as fi facut si eu, cu altele chiar nu sunt de acord, dar este doar parerea mea, spre exemplu MURDER 3 (stiu ca este tradus de mine, ca deh franciza :)), dar crede-ma ca doar din acest motiv i-am acordat atentie, altminteri, pe mine una m-a dezamagit complet, mai putin Randeep, care daca se tine de treaba, ii prevad un viitor frumos la Bollywood). Pe de alta parte, am ramas surprinsa sa citesc ca nu ti-a placut interpretarea lui Arjun Kapoor din ISHAQZAADE unde a fost exceptional, si recunosc, filmul ar intra in lista mea de recomandari, insa ma bucur ca te-a convins cu ceea ce a realizat in Aurangzeb.

    Iar acum, daca-mi permiti topul meu pe care l-as recomanda celor mai “noi” in domeniu (se regasesc si cateva din preferintele mele all-time, fie hindi/american)
    1.Kabhi alvida Naa Kehna
    2.Aashiqui 2
    3.Dostana
    4.Race 1
    5.Gangster
    6.Inkaar
    7.Heroine
    8.Rock On!
    9.Lafangey Parindey/Karthik Calling Karthik
    10.Aurangzeb/Ishaqzaade

    Reply

    • Hedwig Silver
      Nov 22, 2013 @ 16:03:44

      după cum precizez de fiecare dată, totul ține de gusturi; dacă mie nu îmi place ceva, nu înseamnă că nici altuia nu o să-i placă; pentru mine este important să povestim, să ne treacă timpul mai plăcut (mai învățăm și unii de la alții)😀

      Reply

  3. Geo
    Nov 03, 2013 @ 21:16:40

    Acum din rubrica stiati ca… filmul “My name is Khan” a fost ales in nu mai stiu ce an in India ca cel mai slab film iar SRK a fost ales ca si actor. Chiar nu stiu daca oamenii aia care au considerat acest lucru au fost seriosi sau nu. Pe cat de mult imi place SRK, consider ca uneori exagereaza un picut cu actoria desi mie filmul mi s-a parut foarte reusit si cu mult peste altele, totusi avand un succes mult mai mare in alte tari decat India. Nu stiu de ce nu au ales un film ca Ra One, acolo si filmul e slab dar si SRK joaca slab si as mai gasi exemple destule. Ca veni vorba, cred ca lui Salman Khan i-as inmana un premiu in fiecare an pentru cel mai slab actor, omul nu are treaba cu actoria, asta pe langa alti actori care am sa-i omit acum. Anushka a fost si ea considerata un actor slab, pentru filmul Jab Tak Hai Jaan. Deepika a fost aleasa pentru vreo doua filme. Nu stiu ce sa spun, mie amandoua mi se par in regula, daca eu as alege actrite slabe, topul meu ar incepe cu Aishwarya Rai si Kareena Kapoor… good looking, zero acting.

    Reply

    • Hedwig Silver
      Nov 04, 2013 @ 18:10:15

      habar nu am unde ai citit tu multe din lucrurile de mai sus, și nu m-ar mira dacă ar fi așa, dar mie chiar nu îmi pasă ce zic indienii despre filmul x sau y; nu citesc recenzii pentru că nu vreau să știu povestea; iar gusturile mele sunt foarte diferite de ale indienilor, încă un motiv să nu mă intereseze premiile și top-urile lor.

      Reply

    • Alexandra
      May 24, 2016 @ 20:29:44

      Daca tu esti de parere ca Shahrukh Khan a jucat slab in My name is Khan sau ca este un actor slab, la fel si Aishwarya Rai sau Kareena Kapoor care sunt doua actrite desavarsite atunci ESTI VARZA !!!

      Reply

      • Hedwig Silver
        May 24, 2016 @ 20:51:08

        Draga Alexandra, iti aduc la cunostinta ca blog ul meu nu este camp de batalie, astfel ca daca vei avea vreodata ceva de impartit cu cineva care comenteaza, te rog sa le transmiti asta in privat, altfel nu vei mai putea comenta deloc

      • Geo
        May 29, 2016 @ 17:40:56

        Ca sa lamurest putin, prima parte a fost o referire la niste articole scrise de indieni despre filmele lor. Nu am specificat ca SRK ar fi un actor slab. Mie personal imi place mult de el. Este un actor extraordinar care nu o sa-mi schimbe impresia desi a avut si filme unde nu a fost la inaltime sau ca a mai exagerat uneori.

        Cat depsre actritele mentionate, pot sa spun despre prima ca a jucat cam la fel in aproape toate filmele, cu exceptia unuia, in rest a fost mai mult cu prezenta. A doua joaca mai bine decat prima. Ce vreau sa spun e ca daca ma uit la zece filme cu acelasi actor nu vreau sa vad exact acelasi acting sau lipsa de… daca ma intelegi. Vreau sa vad daca acel actor/actrita poate sa joace si alte roluri, daca poate prezenta o gama larga de emotii.

        Pana la urma e o parere personala. Nu trebuie sa o iei in nume de rau. Dupa cum a spus si Hedwig, nu e frumos sa ducem atacuri personale aici pe blog.

  4. Andreea C
    Nov 01, 2013 @ 20:51:53

    Felicitari! Ai descris filmele atat de frumos🙂
    Sunt cateva din cele mentionate de tine pe care nu le-am vazut si nu ar trebui sa le ratez.
    P.S.: Am vazut filmul “Jab tak hai jaan” si nu intelesesem despre cine e vorba in cantecul Heer, cine sunt Mirza si Sahiban. Multumesc ca ai facut lumina!

    Reply

  5. Geo
    Nov 01, 2013 @ 18:51:07

    In primul rand ma bucur pentru tine, pentru ocazia gasta de a-ti expune ideile si pe alt blog. In mare parte imi place si lista alcatuita. Este adevarat ca daca fiecare ar realiza o astfel de lista, ar fi una pur subiectiva. Nu am urmarit asa de multe filme hindi facute secolul asta dar din cele facute inainte de 2000 as avea o lista poate mult prea mare. Daca e sa fac o lista cu cele aparute de dupa 2000, as avea si altele in minte, pe langa cele expuse de tine.

    Ai spus “se pot convinge cât de mult s-au schimbat lucrurile după ce vor vedea câteva din aceste filme”. Oare asa sa fie? Multi vad acest lucru ca pe un lucru pozitiv, probabil cei foarte tineri. Eu consider, nu doar eu ci si multi oameni din India, ca ele dilueaza sau denatureaza incet imaginea Indiei si ne fac sa uitam treptat de cultura si radacinile acestei tari. Fara indoiala, exista multe filme frumoase realizate de Bollywood dar daca cineva doreste sa afle mai multe despre India, traditiile lor, modul lor de a trai (cu exceptii precum Swades), filmele de la Bollywood, ma refer aici la cele realizate in acest secol in speta, nu sunt o sursa ideala de cunoastere.

    Mie imi plac dansurile clasice de la ei si ma intreb cate filme aparute secolul asta mai contine dansuri clasice? Dupa cum am spus, nu am urmarit asa de multe filme din secolul asta dar dupa “Devdas”, a mai fost vreunul? Am avut ocazia sa vad ca a fost prezentat unul succint in “Life of Pi”. Sa nu mai vorbesc de referintele catre traditiile lor care dispar incet, de vedas de unde au aparut arta, medicina si invataturile spirituale. Dansurile clasice, unde fiecare miscare si gest simbolizeaza un anumit lucru, reprezinta fundamentul dansurilor lor moderne; natya shastra reprezinta fundamentul artelor si intr-un mod voalat, fundamentul filmelor de la Bollywood. Costumatia traditionala dispare si ea incet din filme dar sa revenim la lista de filme moderne. Poate ca mi-ar fi placut si un titlu precum “Chakde! India”, un titlu precum “Kal Ho Naa Ho” sau daca dorim un film si mai modern, iesit din tiparul filmelor hindi, “Barfi!” care e un film de urmarit, foarte frumos si care probabil a fost influentat de “Amelie”.

    Hai sa discutam si despre alte filme care nu sunt produse de Bollywood dar care au facut India mai cunoscuta. “Slumdog Millionaire”, 8 premii oscar. Altul ar fi “Life of Pi”, 4 premii oscar, un film mai recent, care e mai mult spiritual dar foarte frumos si il recomand. Eu cred ca Bollywood ar avea potentialul sa realizeze astfel de filme, nu doar filme care apar in ultimul timp, in mare parte americanizate unde se cearta si se impaca, mai indeasa doua cantece in punjabi si e gata filmul.

    Iar am scris o gramada si poate cu un iz de critica dar nu asta vreau sa se inteleaga, ci faptul ca noi cedem doar o foarte mica particica din aceasta tara, prin intermediul acestor filme.

    Reply

    • Hedwig Silver
      Nov 01, 2013 @ 19:45:56

      aș avea foarte multe lucruri de spus în legătură cu cele exprimate de tine anterior: în primul rând, filmele nu sunt o sursă credibilă către cultura unei țări și nu vor fi niciodată; cât despre modernism, nici pe mine nu mă încântă, dar asta e; ceea ce îmi place este că în deceniile recente s-au făcut filme cu mai multă substanță decăt cele ale anilor 90 sau mai vechi; din nou, depinde numai de gusturi; nici filmele anilor 70 nu prezintă realist cultura/tradițiile (toate chestiile sunt idealizate și li se dă o importanță crescută pentru a atinge inima spectatorului; iar despre dansurile clasice, sunt multe exemple! (să nu uităm de sud, care promovează mult mai mult dansul, dar cu care nu sunt familiarizată) – în foarte multe filme moderne avem exemple de mujra sau fusion!; nu voi intra în Life of Pi și alte de genul (le consider kitsch-uri care nu au mare legătură cu India în afara oamenilor care au lucrat în/la film) și ca să închei apoteotic, nu crezi că se întâmplă același lucru și cu filmele pe care le văd alții despre noi (fie lung-metraje, documentare sau altceva)? văd doar o părticică? cât despre rădăcini, ele se păstrează în primul și în primul rând în comunitate (pot să vină orice filme, dacă eu nu vreau/nu pot/nu consider necesar să păstrez acel obicei)

      Reply

      • Geo
        Nov 03, 2013 @ 15:46:51

        Mie asta imi place, cum reuseau sa expuna o situatie, cum idealizau anumite lucruri, toate simbolismele, cum reuseau sa transmita un mesaj frumos si sa ne incante in felul lor specific, toate imbinate cu cantece si dansuri foarte frumoase. Gasesc din ce in ce mai multe comentarii referitoare la filmele lor mediocre si de duzina, postate de catre cei din India, despre faptul ca nu se mai fac filmele care se faceau odata. Cred ca eu sunt mai indulgent, unele le-am gasit dragute.
        Au fost expuse obiceiuri si traditii in filmele lor dar la fel, tot in filmele cele mai vechi si mai nimic in cele moderne. Au prea multe filme realizate ca sa pot nega faptul ca nu poti invata despre cultura si traditiile lor din filme, la fel cum si americanii au o gramada de filme realizate in atatia ani si din care iti poti face o idee, lasand deoparte filmele lor de duzina.Cat despre noi, avem cateva filme vechi si uitate de mult dar se pare ca noua ne este rusine sau teama de propria noastra cultura.

        Nu stiu de ce spui ca Life of Pi este un kitsch, nu gasesc nimic care sa arate acest lucru. Nu s-a dorit deloc sa fie un film specific hindi, a fost scris dupa o carte si foarte frumos expus. Pentru mine reprezinta calatoria spirituala a fiecarui om, prezentata simbolic. De cand suntem mici incercam sa alegem, pe urma ne confruntam cu proprii nostri demoni pana ii dovedim. Actorii au reusit foarte frumos sa ne prezinte acest lucru. Slumdog Millionaire este un film modern care prezinta si o parte reala a acestei tari, o realitate pe care o vedem fiind mult mai crancena in documentarele facute despre India dar lucrurile au fost prezentate intr-un mod artistic, mie mi-a placut. Am amintit de Barfi!, probabil unii l-au acuzat de plagiat dar a fost filmul trimis de India pentru oscar si nu cred ca degeaba, daca vor sa realizeze un film modern, cred ca asta este directia.

      • Hedwig Silver
        Nov 04, 2013 @ 18:04:53

        nu stiu cum e cartea, am tot auzit de ea, dar nu imi place deloc Life of Pi; tipul care l-a jucat pe Pi in tinerete are talent! felicitarile mele, dar filmul nu imi place. punct. Slumdog e departeeeeeeeeeeeeeee de carte, tin sa precizez ca povestea din carte e mult mult mult peste film! deci, din nou, nu imi place filmul! nu vad nimic mai bun la filmele astea decat filmele pe care le fac indienii in mod normal (si uite aici te contrazici dupa parerea mea) de ce nu imi plac? pentru ca, pentru mine sunt kitsch-uri. GUSTURILE NU SE DISCUTA😀

    • Hedwig Silver
      Nov 01, 2013 @ 20:00:06

      ah și încă un lucru: nu faci diferența dintre secol și deceniu😀

      ”Hai sa discutam si despre alte filme care nu sunt produse de Bollywood dar care au facut India mai cunoscuta. “Slumdog Millionaire”, 8 premii oscar. Altul ar fi “Life of Pi”, 4 premii oscar, un film mai recent, care e mai mult spiritual dar foarte frumos si il recomand. Eu cred ca Bollywood ar avea potentialul sa realizeze astfel de filme, nu doar filme care apar in ultimul timp, in mare parte americanizate unde se cearta si se impaca, mai indeasa doua cantece in punjabi si e gata filmul.”

      cât despre paragraful de mai sus, te contrazici cu ceea ce ai scris anterior.😀

      Reply

      • Geo
        Nov 03, 2013 @ 16:14:47

        De ce spui ca nu fac diferenta intre secol si deceniu? Eu nu pot sa numesc perioada dintre 1950 si cea de dinainte de 2000 deceniu. Da, am urmarit si filme mai vechi, alb negru, filme chiar foarte frumoase. Nu pot sa numesc nci perioada de dupa 2000 pana in prezent deceniu.

        In ce fel ma contrazic? In primul rand acele filme sunt realizate de catre englezi si americani si am spus ca Bollywood ar avea si ei potentialul sa produca astfel de filme, daca tot vor sa realizeze filme moderne, pentru ca actori buni au destui dar isi risipesc talentul in tot felul de alte filme. Sa nu mai amintesc de filmele lor de actiune/sf/horror, unde nu am cuvinte in ale subaprecia. Ca mi-am amintit, mai avem si experiente din trecut de unde au pututu invata, precum filmul Gandhi din ’82, un alt film produs de englezi.

        Daca un anumit film sau cantec nu s-a nascut in India dar are legatura cu India, nu are valoare, este un kitsch? Am sa pun si eu un cantec, pe post de melodia zilei, realizat de A. R. Rahman. Ma intreb, oare daca puneam varianta originala in chineza, era mai putin apreciat acest cantec? Filmul este “Tian di ying xiong” (Warriors of Heaven and Earth) un film chinezesc dar coloana sonora e realizata de A. R. Rahman.

      • Hedwig Silver
        Nov 04, 2013 @ 18:07:37

        în mod normal nu fac chestii din astea, dar hai să te lămuresc: în nu mai știu exact ce clasă, pe mine, la mate, m-au învățat că V e 5, X e 10, și tot atunci că un deceniu = 10 ani și un secol/veac = 100 de ani.

        iar chestia cu Rahman nu are legătură cu subiectul, deci nu comentez.

Lasă un comentariu

