Atât timp cât voi trăi / Jab Tak Hai Jaan – recenzie


Știu că vă înnebunesc cu filmul ăsta, dar nici nu vă puteți da seama cât de mare chestie se întâmplă. Eu, cel puțin, îmi văd visul cu ochii. Le doresc tuturor să li se întâmple asta. Vă prezint recenzia pe care am redactat-o exclusiv pentru BML Movie Entertainment (au avut amabilitatea să mă lase să postez și pe blog-ul meu și le mulțumesc): 

JTHJ poster 1 RO

Când cineva rostește ”Yash Chopra”, cei din jur se vor gândi automat la povești de dragoste de legendă, scene de un romantism de neegalat, poezie, încântare vizuală și auditivă, eroine în saree-uri albe dansând pe vârfuri de munte într-un frig de îți îngheață gândurile și eroi înamorați cu priviri visătoare ce își impresionează iubitele prin cele mai simple gesturi.

Nu trebuie pierdut din vedere faptul că Yash Chopra este cunoscut pentru adordarea romanțată și nu neapărat realistă, transpunând spectatorul într-o lume în care orice e posibil. Poveștile sunt inspirate din viață, însă fac parte dintr-o anume categorie: una în care iubirea este primordială, fiind ridicată la același rang cu apa dătătoare de viață, în care dragostea este forța motrice ce guvernează întreg universul și nu am greși dacă am spune că o face după propriile reguli. Dragostea învinge totul și doboară toate obstacolele, trece dincolo de orice bariere ridicate de timp, Dumnezeu sau om, înmoaie cele mai împietrite inimi, oferă alinare sufletelor tulburate și îndurerate. Esențialmente, nimic nu există fără dragoste, iar Yash Chopra contruiește iubirii un piedestal de marmură imaculată atât de strălucitoare de parcă putem simți căldura ce-o emană și atinge penele ce cad peste noi precum o ploaie protectoare din aripile maiestuoase întinse către cer.

Interpretarea actorilor este una fără cusur pentru un film de o asemenea sensibilitate. Shahrukh Khan, cel care îl portretizează pe maiorul Samar Anand, angajat al Armatei Indiene, divizia Geniști, demonstrează încă o dată că titulatura de ”rege al romantismului” nu a căpătat-o pe nedrept. Sunt interesante de urmărit sferele de lumină și umbră din care este alcătuit acest personaj: Samar, cel tânăr, plin de viață și poftă de muncă și respectiv Samar, militarul de carieră, misterios, cu un aer de tristețe greu de citit. Este clar că s-a muncit la construirea sa având în vedere schimbarea de atitudine, comportament, limbaj și de vocabular vizibile în cele două jumătăți ale filmului. Aproape că, uneori, pe parcursul vizionării, îți vine să iei o oglindă și să-ți privești reflexia drept în ochi și să o întrebi ”ești cine cred eu că ești?”.

Personajele feminine sunt în perfectă armonie cu cele două laturi ale personalității lui Samar: Meera (Katrina Kaif) este iubita elegantă, din familie bună, misterioasă și extrem de suavă în gesturi și port. Are o cumpătare de nebănuit și un devotament de nestrămutat când vine vorba de promisiuni. Pe când Akira (Anushka Sharma) este diametral opusă Meerei, fiind energică, lipsită de inhibiții, curajoasă, băgăreață și încăpățânată. Însuflețește orice loc prin care trece și molipsește oamenii cu voia bună pe care o răspândește precum o mireasmă dulce a florilor de primăvară.

Povestea în sine are amprenta inconfundabilă a regretatului Yash Chopra – o poveste parcă prea frumoasă ca să fie adevărată, însă nu poți jura că este imposibilă de trăit. Un ospătar se îndrăgostește de o fată bogată, dragostea este reciprocă, cu toate acestea, se despart din cauza unui incident nefericit. Dezamăgit de soartă, ospătarul nostru se înrolează în armată și își ocupă timpul cu dezamorsatul bombelor. Ca o alinare sufletească, apare Akira în viața sa, realizatoare de documentare. Ea se implică puțin cam mult în viața lui Samar și ajunge inevitabil să se îndrăgostească de el. Deznodământul este unul fericit, însă drumul până la el este înțesat cu peripeții și răsturnări de situație uimitoare. Vizual, filmul este încântător, iar partea muzicală nu face decât să sporească farmecul. Versurile sunt de o sensibilitate rar întâlnită, iar replicile sunt pe cât de romantice, pe atât de pline de semnificație. Momentele de tensiune și suspans sunt bine dozate și introduse în momente cheie pentru a mai tăia din romantismul ce poate părea copleșitor. Nu are pretenția de a fi un film perfect, ci de a fi unul sincer și realizat cu sufletul. Acesta este și scopul peliculei: să atingă suflete, să ofere spectatorilor posibilitatea de a uita de probleme și de a păși pe un târăm unde în final totul se termină cu bine. Este o poveste ce va fi sorbită, picătură cu picătură, de cei romantici, iar cei ce preferă lucruri mai realiste se vor regăsi în personaje, dacă pot trece cu vederea elementele ce pot părea lipsite de coerență. Este un film ce ne îndeamnă la speranță: fie că sperăm să ne găsim jumătatea, fie că sperăm să regăsim o dragoste pierdută, fie că dorim să ținem viu focul amorului la orice vârstă. Dragostea învinge totul, căci dacă nu ar face-o, nici Dumnezeu nu s-ar suporta pe Sine.

Vă aștept la film!

18 Comments (+add yours?)

  1. Scorpya Cristina
    Jun 07, 2016 @ 11:53:52

    Love it! L-am vazut de 3 ori la cinema, in conditiile in care la noi a avut premiera la vreun an, daca nu ma insel, deci nu mai luam in calcul primele vizionari si cele ce au urmat, vizionarii la cinema😀
    Pacat, ca numarul fanilor de pe FB, nu s-au vazut si in numarul celor din salile de cinema…😦

    Reply

  2. ani
    May 26, 2015 @ 17:47:57

    e super filmul l-am vazut de doua ori

    Reply

  3. Stefania Stefy
    Jan 22, 2015 @ 19:11:11

    imi place filmul dar de katrina nu imi place chiar daca este personaj principal….imi place doar de Anushka si Shahrukh Khan

    Reply

  4. indyione
    Jun 17, 2014 @ 15:08:10

    deci….e filmul meu preferat in absolut…as putea sa-l vad de mii de ori si m-ar emotiona la fel de mult,muzica e super…challa imi place foarte mult
    azi e prima data ca intru pe acest site..(facand parte din lumea “ciudatilor” hoinaream pe net in cautare de filme😀 ),foarte interesant sunt o gramada de curiozitati…..cu siguranta o sa mai revin😉
    numai lucruri bune!

    Reply

  5. pufa1pufa2
    Oct 17, 2013 @ 13:42:00

    Citisem recenzia pe site-ul BML si mi-a placut.Dar acum imi place si mai mult cand stiu cine a scris-o.
    FELICITARI !
    Bucurestenii se pot considera norocosi pt. ca MAINE vor avea parte de o experienta de neuitat.
    Alta lume , trebuie sa mai astepte putin…

    Reply

  6. Geo
    Oct 17, 2013 @ 12:36:48

    completare:
    Ma bucur ca ti-ai vazut visul cu ochii desi presupun ca mai ai nenumarate vise de implinit🙂
    Am vazut ca o sa urmeze si “Ek Tha Tiger” la noi. Este un film bine realizat dar nu am fost atat de impresionat fata de alte filme recente. Exista multe alte productii 2012/2013 pe care le-as prefera inaintea acestuia.

    Reply

    • Hedwig Silver
      Oct 18, 2013 @ 09:20:40

      nu am ce să îmi mai doresc! Dumnezeu m-a binecuvântat cu adevărat (deși nu pot spune că sunt o credincioasă ferventă); ceea ce va urma de acum încolo, vor fi cadouri; cât despre titluri, din câte înțeleg, sunt mai mulți factori de luat în considerare (ceea ce poate însemna că nu se potrivesc cu gusturile noastre)😀

      Reply

      • Geo
        Oct 18, 2013 @ 21:06:03

        Abia acum dupa ce am citit articolele imi dau seama ca totusi sunt chiar atat de multi ani de cand nu a mai rulat un film indian la noi. Eram mic inainte de revolutie dar ma duceam totusi sa vizionez filme saptamanal, unde rulau si filme indiene, ascultam si muzica de acest fel… desi nu intelegeam mare lucru. Presupun ca era o obisnuita capatata de la parinti, la fel si in cazul altora. Nici eu nu mi-am dat seama o perioada ca dupa revolutie, in fuga noastra dupa orice era nou, interzis inainte si mai ales occidental, am “uitat” practic de ceea ce aveam inainte. Norocul meu, daca pot sa spun asa, a fost ca cu cativa ani mai tarziu am avut un prieten (si profesor) care stia multe despre cultura lor, mi-a imprumutat si Bhagavad Gita. A fost prima carte de la ei pe care am citit-o, cu mare placere de altfel, iar de acolo drumul a continuat. Imi dau seama ca multi nu au urmat acest drum iar dupa revolutie nu prea a mai fost nimic care sa ne impulsioneze in aceasta directie, catre India (muzica, filme, carti, etc). Cererea de filme indiene a fost totusi mare in ultimii ani, chiar daca nu au aparut in cinematografe. Ori sunt acei nostalgici care au cerut acest lucru ori exista oameni care au renutat la acei ochelari de cal indreptati catre vest si au fost la randul lor fascinati de aceasta tara, de cultura si obiceiurile lor.
        Despre film ce sa zic, mare surpriza (sau nu chiar) dar eu nu am vazut orasul Brasov in lista! Mai bine ramaneam in Bucuresti. Alta e atmosfera alaturi de alti oameni care apreciaza astfel de filme.

      • Hedwig Silver
        Oct 19, 2013 @ 11:48:53

        bine spus! cât despre Brșov, e posibil să intre și acolo în cinema… însă totul depinde de succesul per ansamblu; din câte am citit, a fost un proces lung și anevoios să intre și în București, darămite în țară; tot ce ne rămâne este să avem răbdare😀

  7. Geo
    Oct 17, 2013 @ 12:27:30

    La fel si eu, l-am vazut deja, de doua ori. Am citit ca filmul a fost vizionat in avampremiera la noi acum cateva zile iar lumea a fost placut impresionata.
    http://www.libertatea.ro/detalii/articol/atat-timp-cat-voi-trai-film-indian-jab-tak-hai-jaan-467865.html

    Reply

  8. floryflory
    Oct 16, 2013 @ 19:48:41

    In primul rand, recenzia este E-X-T-R-A-O-R-D-I-N-A-R-A! Desi am vazut filmul o data (mda, n-am avut rabdare pana la lansare :D) , recenzia ta m-a facut sa-mi doresc sa-l mai vad inca o data😀.
    Iar in al doilea rand, nu vreau sa isc o cearta sau ceva de genul, dar am gasit pe un site un comentariu care este de fapt o parte din recenzia ta. Vreau sa stiu daca cel/cea care a postat comentariul esti tot tu😀 (primul comentariu).
    http://www.cinemarx.ro/stiri-cinema/filme-indiene-in-cinematografele-din-romania-jab-tak-hai-jaan-se-lanseaza-pe-18-octombrie/

    Reply

    • Hedwig Silver
      Oct 16, 2013 @ 19:59:58

      mă simt minunat că ai atâta grijă de mine! l-am făcut special pentru firmă, prin urmare, au dreptul să îl exploateze cum vor și de câte ori vor și oriunde cred de cuviință😀 (pe scurt, cam asta e treaba)

      Reply

Lasă un comentariu

