MY NAME IS KHAN – Review

Ia să vedem, cam ce putem noi analiza la această producţie de 2010:

1. TITLUL: este unul comercial menit să atragă masele; simplu, conţinând numele personajului principal, prefigurează faptul că vom avea de a face cu un musulman (Khan – binecunoscut nume din cultura musulmană în India). Este unul din titlurile din categoria <propoziţie>, cu subiect şi predicat. Alegând engleza, se pare că s-a dorit o publicitate serioasă şi s-a şi reuşit prin calitate şi seriozitate.

2. POVESTEA ŞI REPLICILE: Povestea se întinde pe două planuri: cuplul şi dragostea care culminează în căsătorie şi discriminarea rasială din a doua parte care schimbă complet mersul filmului. Şi desigur să nu uităm să luăm în considerare şi boala de care suferă eroul – sindromul Asperger, o formă mai uşoară de autism. Încă din copilărie, mama lui Rizwan descoperă că băiatul ei este unic şi toată atenţia ei se concentrează în jurul acestuia, în detrimentul fratelui mai mic, Zakir. Rizwan a beneficiat de protecţie atât timp cât mama sa a fost lângă el, însă după moartea acesteia lucrurile se schimbă şi boala sa în singularizează. Devine dificil să se integreze din cauza micilor “obsesii” – nu suportă zgomotele puternice, nu prea acceptă îmbrăţişările sau alte manifestări de afecţiune, atât de normale pentru noi, nu suportă galbenul. Aceste lucruri au fost extrem de bine realizate şi redate în film, după atentă documentare. Lipsa emoţiei este prezentă pe tot parcursul acţiunii – asta nu înseamnă că nu simte, ci doar că nu se exteriorizează şi percepe lumea în mod diferit. Evenimentul care spulberă liniştea şi siguranţa vieţilor tuturor este cauza discriminării rasiale şi motivul din spatele plecării lui Rizwan în călătoria ce-l va aduce faţă în faţă cu preşedintele Americii. Momentul ales pentru introducerea catastrofei, ca şi turnura în vieţile protagoniştilor sunt extrem de bine gândite. Lanţul de evenimente care le urmează se sincronizează perfect.

3. DISTRIBUŢIA: Actorii sunt bine aleşi, deşi personal nu m-a impresionat prestaţia lui Jimmy Shergill. Emoţia pe care o redă Kajol este spectaculoasă, iar Shah Rukh Khan m-a lăsat fără cuvinte… Deşi sunt mulţi care nu au înţeles profunzimea acestui rol, este extrem de greu, dacă nu aproape imposibil să te comporţi ca un “nebun” (ca să folosesc un termen din ce în ce mai uzitat de către români pentru orice depăşeşte “normalul” lor) atât timp cât eşti perfect sănătos.

SHAH RUKH KHAN – Rizwan Khan

KAJOL – Mandira Khan

JIMMY SHERGILL – Zakir Khan

SONIYA JEHAN – Hasina Khan

întreaga distribuţie: http://www.bollywoodhungama.com/movies/cast/13712/index.html

4. MUZICA: Nemaipomenită; Shankar-Ehsaan-Loy au făcut o treabă excelentă în îmbinarea influenţelor sufi cu muzica occidentală, fără să scape din vedere nici un moment faptul că acţiunea se petrece în Statele Unite. (clipurile de pe youtube nu sunt grozave calitativ)

5. VERSURILE: Sensibilitate, emoţie, ce mai… Declaraţii de iubire, apoi speranţă renăscută…

6. COREGRAFIA: este unul din acele filme în care nu e nevoie să te bâţâi şi să dai din fund până nu mai poţi în fustiţe de o palmă şi sutiene minuscule pentru a avea succes filmul. E unul din filmele în care muzica vorbeşte de la sine fără a mai fi nevoie de paşi complicaţi sau de “lip sync”.

7. VIZIUNEA ARTISTICĂ: Unul dintre cei mai talentaţi regizori, Kara Johar, pregătea de mult timp acest proiect; sensibilitatea şi emoţia care transpare în film nu cred că necesită prea multe explicaţii. Decorul şi mai ales paleta coloristică a fost aleasă în ton cu locaţia şi anume culorile steagului american; numeroase nuanţe de negru şi gri au fost de asemenea folosite; în prima jumătate a filmului Rizwan purta nuanţe pastel, ca mai apoi să poarte tonuri de albastru marin închis pentru a simboliza maturizarea personajului. Scena din Wilhelmina a suferit modificări faţă de original, scena iniţială fiind înlocuită cu una mai neutră din punct de vedere religios (după părerea mea, o gigantică pierdere şi o decizie pripită). Nunta este extrem de simplă, cu un farmec aparte. Lucrurile simple sunt de multe ori mult mai cu efect decât cele mai pompoase evenimente.

8. PUNCTE TARI: performanţa lui Shah Rukh Khan şi Kajol, povestea, muzica, universalitatea subiectului

9. PUNCTE SLABE: ????? aştept sugestii………..

10. VERDICT: 5/5 ***** TREBUIE VĂZUT!